Áprilisi színház
Ilf-Petrov új köntösben
![Áprilisi színház](https://russtudies.elte.hu/media/aa/47/4871b0466949c2f4bac556b8955bff1738b4934d0598f14a2c25a25c169b/rk-2019-04-23-aprilisi-szinhaz-thumb.jpg?v202209270307)
2019. április 18-án Ilf-Petrov legendás Tizenkét székének rendhagyó koncert-előadását néztük meg a Budapesti Tavaszi Fesztivál Keretében, az eseményre alakult Ilfpetrov zenekar és öt színész, köztük Hegedűs D. Géza és Láng Annamária előadásában.
Az előadás helyszíne a TRIP Hajó Színházterme volt, ami már önmagában egy sajátos atmoszférát teremtett: az ábrázolt szovjet korszak ingatagságát a nézők is érzékelhették, ahogy a Duna hullámzása folyamatosan ringatott minket. Az előadást pedig a koncert-élmények azon hamisíthatatlan kategóriájába helyezte, amelyben az akusztika sajátosságai inkább a zenét engedik érvényesülni az énekelt szöveg rovására.
Az esemény a TRIP Hajó „Szöveg és Zene” sorozatában valósult meg, s a tizenkét szék utáni hajsza tizenkét, a szerzők szerint „nyomokban oroszos” dalban elevenedett meg. A prózai betétek az Osztap Bendert is játszó Vecsei H. Miklós gondozásában készültek el, a dalok pedig Závada Péter és Ratkóczi Huba közös munkájának eredményeképpen jöttek létre. A szöveg és maga a cselekmény is (ami csak helyenként, jelzés-szerűen utalt az eredeti mű egyes eseményeire) csupán átkötő szerepet játszott az egyes dalok között. A tulajdonképpeni főszerepet maguk a dalok játszották, amelyek lazán próbálták értelmezni az ilf-petrovi szovjet társadalomképet, szubjektíven, áthallásokkal, a mai magyar olvasó szemüvegén keresztül. Talán ezért is tűnt úgy, hogy a színház/koncertélmény nagyon távol állt egykori könyvélményeinktől.