A digitális kor kihívásai és lehetőségei – a Russkiy Mir Alapítvány éves közgyűlésének második napja

Mészáros Zsófia | 2020.11.05.
A digitális kor kihívásai és lehetőségei – a Russkiy Mir Alapítvány éves közgyűlésének második napja

A Russkiy Mir Alapítvány XIV. éves közgyűlése 2020. november 5-én folytatódott két programmal a virtuális térben, melyek a digitális kor kihívásaira és lehetőségeire reflektáltak.

Az első kerekasztal címe „Hogyan oktassunk orosz nyelvet a digitális érában?” volt, s a címben feltett kérdésre Oroszország és a nagyvilág jeles ruszistái próbáltak válaszolni. A moderátor Szergej Bogdanov, a Herzen Oroszországi Állami Pedagógia Egyetem rektora, a Russkiy Mir Alapítvány elnökhelyettese volt, aki bevezetőjében arra buzdított mindenkit, hogy a jelenlegi járványügyi helyzetre, s az ebből fakadó oktatási kihívásokra ne nehézségként tekintsenek, hanem mint lehetőségre, hogy a meghatározó értékek megtartásával új irányba fejlődjenek. Ennek ellenére a kerekasztal résztvevőinek nagy többsége arról számolt be, hogy bár országukban, környezetükben az orosz nyelvtanárok gyorsan alkalmazkodtak a fennálló körülményekhez, annak a véleményüknek is hangot adtak, hogy a digitális oktatás végső soron mégis csak kiegészítő lehetőségként működőképes a hagyományos, személyes oktatási módozatok mellett.

A kerekasztal témafelhozatala egyébként igen színes volt. A kilenc felszólaló olyan kérdéskörökről beszélt, mint az orosz nyelv és az orosz oktatás helyzete Kazahsztánban vagy Lettországban, minőségi iskolai és digitális szótárak létrehozása, a diákok orosz nyelvórán írt szövegeinek elektronikus tárolása és feldolgozása, valamint az orosz nyelv fejlesztése egyéb orosz nyelvű tanórák keretei között. Az esemény végén a résztvevők megemlékeztek Ljudmila Verbickaja nyelvészről, aki munkásságát az orosz nyelvészettudomány és nyelvoktatás előmozdításának szentelte, s aki a tavalyi év novemberében hunyt el.

A második kerekasztal egy komplett élő televíziós műsor volt, melynek vezetője Ljubov Kurjanova, a Russkiy Mir Tévétársaság főszerkesztője volt. A meghívottakkal azt a kérdést járta körül, hogy mitől lesz sikeres a kulturális és humán tartalmak megosztása az Interneten. A résztvevők a kulturális, oktatási és civil szféra olyan jeles intézményeit képviselték, mint a Yandex, a GITISZ (az Oroszországi Színművészeti Főiskola) vagy az Orosz Múzeum, de a nagyformátumú intézmények mellett megjelentek a szférák mikroszinten sikeres képviselői is.

A program során a praktikus tanácsok mellett megjelenő kezdeményezések palettája rendkívül inspiráló volt. A szentpétervári Orosz Múzeum például saját közösséget hozott létre az internet segítségével, így felmérve célközönségük igényeit. Ennek megfelelően a zárva tartásuk ideje szinte minden nap online tárlatvezetéseket tartottak, gyerekeknek mini-órákat közvetítettek, a szakmaibb érdeklődésű tagoknak pedig kurzusokat szerveztek. Az „Élő klasszikusok” (Живая классика) elnevezésű, eddig csak a reális térben zajló nemzetközi olvasási verseny pedig az elmúlt néhány hónap alatt szinte teljesen megújította tevékenységi körét: a gyermekek most már nem „csak” szövegeket olvasnak fel, hanem előadásukról videó készül, profi színészek segítenek nekik fejleszteni előadói képességeiket, online megvalósítható önkéntes feladatokat vállalnak, s a belőlük álló szerkesztőség videókat, podcastokat készít.

A közgyűlés 2020. november 10-ig lesz követhető a Russkiy Mir Alapítvány YouTube-csatornáján, s még rendkívül érdekes témákat tartogat az érdeklődők számára.