Ruszisztikai filmklub online, április - Ruszalka

Gyimesi Zsuzsanna | 2020.04.02.
Ruszisztikai filmklub online, április - Ruszalka

Lezajlott az első on-line Ruszisztikai Filmklub összejövetel 2020. április 1-én. Nem viccelt meg bennünket a technika.

A személyes találkozások vonzerejét nem tudja felülírni a konferencia beszélgetések technikai nagyszerűsége, bár tényleg fantasztikus, hogy karantén idején is van lehetőségünk képben, hangban találkozni egymással. Ugyanakkor a filmklub beszélgetésnek bizonyos értelemben jót is tett ez a helyzet. Mivel a soron lévő filmet mindenki otthon, a neki legalkalmasabb időpontban, a maga tempójában nézhette meg, a kitűzött találkozó időpontjában már kifejezetten a beszélgetésre tudtunk összpontosítani. Ennek az lett az eredménye, hogy a szokásos 30-40 perces levezető beszélgetés helyett majdnem két órán át osztottuk meg egymással a gondolatainkat Anna Melikjan 2007-ben bemutatott Hableány című alkotásáról. Ez persze nem csak a kényszerű körülményeknek tudható be, hanem a kitűnő játékfilmnek is.

A történet az Andersen fivérek ismert meséjéből inspirálódik. A női főszereplő, Alisza életének első 18 évét ismerjük meg, fogantatásától nagykorúvá válásáig, Alisza narrációjának kíséretében, aki végig kívülről látja és kommentálja saját életeseményeit. Ez a megoldás segíti a nézőt abban, hogy az alapvetően katasztrófákkal, tragédiákkal, szerencsétlenségekkel és igazságtalanságokkal kikövezett életútban ne a tragikum tűnjön dominánsnak, hanem az életigenlés. Ilyen értelemben a filmnek sikerül megragadnia a varázsmesék és a népmesék mindenkori legfontosabb strukturális üzenetét: érdemes és szükséges küzdeni az életben, hallgatni legbelső, optimista és jó énünkre, mert az élet – az esetleges személyes tragédiáktól függetlenül is – szép. Formailag a meseszerűséget, befogadás szintjén az emészthetőséget segítik a kollázsokra emlékeztető animációs betétek, amelyek Alisza álmait vizualizálják: jól esik konkrétan látni, hogy van egy olyan szféra, ahol minden úgy történik, ahogy legbelső vágyaink diktálják. A felnőtté válás és a szülő-gyerek viszony legfontosabb toposzai mellett a vidék és a város oppozíciója, valamint a reklámok értékrend (de)formáló hatása is izgalmas és egyedi kifejtést kapnak a filmben.

Anna Melikjan remekel mint forgatókönyvíró, és kitűnő érzékkel vezeti a hollywoodi alkatnak nem nevezhető Masa Salajeva (Alisza), Nasztya Doncova (a gyermek Alisza), Marija Szokova (az anyuka), illetve a nagyon is hollywoodi típust hozó Jevgenyij Ciganov (Szása) színészi játékát. Kiemelkedő az operatőr, Oleg Kiricsenko munkája is.

A filmet Farkas Ádám doktorandusz vezette fel, akire gimnazista korában tett máig tartó mély benyomást a Hableány. A film nem vesztett erejéből az elmúlt 13 év alatt, érdemes megnézni, akár többször is.