Ruszisztikai filmklub, március - "A nemzetközi lány"

Magyarországi premier a Ruszisztikai Filmklub március összejövetelén

Mészáros Zsófia | 2020.03.12.
Ruszisztikai filmklub, március -

A koronavírus terjedése kapcsán aznap meghirdetett veszélyhelyzet ellenére a Ruszisztikai Filmklub március 11-i alkalmán nem volt hiány látogatókból. Pjotr Todorovszkij „A nemzetközi lány” című 1989-es alkotását a vetítést felvezető Szabó Viktor doktorandusz az idei sorozat női tematikájához illően igazi hölgykoszorú társaságában tekinthette meg.

„A nemzetközi lány”, vagy „Intergyevocska” meglepő nyíltsággal és kimerítően beszél a prostitúció kérdéséről, ahhoz képest, hogy az a Szovjetunióban hivatalosan már nem létező társadalmi jelenségként volt aposztrofálva. A filmből remekül kirajzolódott, hogy miképp volt a valuta-prostituált egyszerre megtűrt és üldözött, lenézett, az anyagi helyzetét tekintve mégis irigyelt. Az alkotás első részében figyelemmel kísérhettük, hogy a nappal nővérként dolgozó prostituáltból miként húz hasznot családja, „kollégái”, de még maga az állam is.

A társadalomkritikában bővelkedő, a Szovjetunióban játszódó első rész után a svédországi emigrációban játszódó második rész inkább érzelmi vonalvezetésével tűnt ki. Középpontjában a Szovjetunióból egy jobb élet reményében kemény áldozatok árán kitört nő elmagányosodása és minden anyagi kényelem melletti kiüresedése állt. A film furcsa kettőssége arra is magyarázatot adhat, hogy miért készíthették el a nyolcvanas években a prostitúcióról szóló alkotást. Ugyanis míg az első rész erős kritikát közvetít a fennálló szovjet rendszerrel szemben, addig a második rész azt sugallja, hogy a szomszédban sem zöldebb a fű, és az anyagi javak nem helyettesítik a család szeretetét vagy egy nemes nővéri hivatást.

A vetítést egy apró meglepetés zárta. A Filmklub egyik állandó látogatója minden hölgyvendég számára csokival kedveskedett Nőnap alkalmából, és a konfétkához tartozó üzenetekkel figyelmükbe ajánlott olyan kiemelkedő orosz sportolókat, költőnőket és tudósokat, mint Anna Ahmatova vagy Szofja Kovalevszkaja.